Det er dejligt at se, hvordan det skrider frem med cykelstien fra Humlum til Oddesund. Det er mange år siden, den blev planlagt, men nu kommer den til glæde for os alle – både lokale og turister. Nu mangler vi bare at kommunen presser på staten, så vi om nogle år kan få den forlænget fra Lyngs Drag til Ydby Drag, så får vi en næsten ny Vestkystrute.

I forslaget til Struers Kommunes budget 2019 er der afsat kr. 3.370.000 til en cykelsti langs Søndergade. Derefter kan man cykle på cykelsti fra Midtbyen til Limfjordsskolen, hvilket er godt for alle, men især for skoleelever, beboerne i den sydøstlige del af Struer og turister, som kan cykle videre til Vinderup på cykelstier. Efter pres fra de konservative, er der ud over penge til cykelstien i Søndergader hvert år fra 2019 til 2021 årligt afsat 1.000.000. Staten har lavet en pulje på 100.000.000, som kan tildeles efter ansøgning. Staten betaler 40% og kommunerne 60%. Ansøgningsfristen er 2. oktober. Derfor vil jeg opfordret Struer Kommune til, at få en ansøgning afsted inden 2. oktober. Ansøgningen skal indeholde projektet Søndergade og en cykelsti mere. Det kan være cykelstien fra Tambohus til Hvidbjerg, som jeg anslår til 4.000.000 (3,6 km á ca. 1.000.000 pr. km.). Disse projekter kan så give et tilskud på 2.950.000. Sammen med den 1.000.000, der er afsat i 2019 kan vi så få begge cykelstier. Cykelstien fra Tambohus til Hvidbjerg er ét af mange gode forslag i Struer Kommune. På denne strækning kører mange store lastbiler til Jegindø Havn efter udvidelsen af havnen. Turisterne på Tambohus Kro, Tambohus Naturhavn og især Tambosund Camping cykler til Hvidbjerg for at handle. Den lokale og andre cykelklubber vil også kunne lave flere sikre cykelturer. Derudover vil der måske være flere børn der cykler til Hvidbjerg skole og andre aktiviteter i Hvidbjerg, hvilket motionsmæssigt vil være godt.

Kjeld Graversgård
Byrådsmedlem og spidskandidat til kommunalvalget 2017